Verander lettergrootte

Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 1 van 6   [ 56 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: [DONE] 2cm FlaK 38 mit oanhangert (Dragon 1/35)
BerichtGeplaatst: vr 1. jun 2012, 21:32 

Jaja, ook hier zijn we begonnen met de plofpijp. Mijn onderwerp is een kitje dat ik een tijd terug (ESM vorig jaar?) van Helge had overgenomen.53
Afbeelding
De bovenste, voor de duidelijkheid. ;)
Waarom deze kit? Wel, ik heb voor de rest niet zoveel plofspul en om nu gelijk met een 1/35 12.8cm PaK te beginnen vond ik niet echt bepaald een goed idee... Klein beginnen dus. ;)

Ik zou zeggen, gather around en luister wat ik voor interelevants te vertellen heb over dit gebakje:
Rheinmetall 2cm FlaK 38

De FlaK 30 (FlugabwehrKanone) en verbeterde FlaK 38 waren 20mm luchtafweer kanonnen welke door diverse Duitse Legeronderdelen werd gebruikt tijdens de Tweede Wereldoorlog. Het was niet de enige primaire 20mm Luchtafweer geschut wat Duitsland had, maar verreweg het meest geproduceerde artilleriestuk in de oorlog.
Dit geschut werd geproduceerd in een aantal modellen, in het bijzonder de FlaKvierling, welke 4 FlaK 38's combineerde op één affuit.
Afbeelding
FlaK 30, herkenbaar door de mondingsrem.

Het oorspronkelijke FlaK 30 ontwerp was ontwikkeld vanuit de Solothurn ST-5 als een project voor de Kriegsmarine, welk de 20mm C/30 aan het produceren was.
Afbeelding
Solothurn ST-5
Het kanon vuurde de "Long Solothurn" patroon, een 20 × 138mm gordel patroon welk was ontwikkeld voor de ST-5 en het was één van de krachtigste 20mm patronen die er bestond.

De C/30 had een loop van 65 calibers (130 cm), en een vuursnelheid van 120 schoten per minuut. De C/30 had nog wel eens problemen met het doorladen en liep geregeld vast. Dit werd enigzins gecompenseerd door het kleine 20 patronen magazijn wat geregeld herladen een vereiste maakte. Ondanks dat werd de C/30 het primaire lichte luchtafweergeschut voor schepen, en tijdens de Spaanse Burgeroorlog zelfs, als zijnde een experiment, op de He 112.

Rheinmetall begon toen met het aanpassen van de C/30 voor gebruik door het leger, de 2cm FlaK 30. In grote delen gelijkwaardig aan de C/30, de belangrijkste delen van ontwikkeling waren die van het affuit. Het opstellen werd bewerkstelligd door het geschut van de aanhanger te laten zakken en met handslingers te nivelleren, waardoor er een driehoekig plateau ontstond wat vuren in alle richtingen mogelijk maakte.

Het grootste probleem van het geschut, de (ondanks het caliber) relatief lage vuursnelheid van 120 rpm. Om dit aan te pakken kwam Rheinmetall met de FlaK 38, welke afgezien van de verbeterde vuursnelheid van 220 rpm en het iets lagere gewicht van 420kg verder identiek was aan de Flak 30. De FlaK 38 werd in 1939 geaccepteerd als zijnde kanon voor het leger, en bij de Kriegsmarine als zijnde de C/38.
Afbeelding
FlaK 38, let op de conische mondingsrem.

Even een paar gegevens op een rijtje:

Type: Luchtafweergeschut
Land van herkomst: Nazi Duitsland
In dienst (van/tot): April 1934/1945
Gebruikt door: Nazi Duitsland, Finland

Fabrikant: Rheinmetall Borsig
Geproduceerd (van/tot): 1934/1945
Aantal geproduceerd (de FlaKvierling telt voor 4 stuks) : >144.000

Granaat: 20×138
Caliber: 20mm
Elevatie: -12° tot ±90°
Horizontaal bereik: 360°
Vuursnelheid (rate of fire): 280 – 450 rpm (cyclic), 120 – 180 rpm (practical)
Mondingssnelheid: 900 m/s
Bereik: 2.200 meter
Voeding: 20-patronen magazijn

Zo, een heel verhaal en ik hoop dat jullie het met plezier hebben gelezen. :)
Over naar de kit zelf, zoals ik als zei had ik die overgenomen van Helge, en er was al een klein beetje aan geplakt (meerendeel accesoires).
Afbeelding
Het onderstel, zoals het er zo bij staat, bestaat uit 3 onderdelen, en in totaal zijn er 13 onderdelen geplakt, zoals de boel er op bovenstaande foto bij staat.
Nu zitten er nog genoeg onderdelen op de sprue, en er zit ook nog een redelijke hoeveelheid PE bij:
Afbeelding
Dus ik lekker aan de plak en na een klein uurtje was ik al zo ver:
Afbeelding
Afbeelding
...niet zo heel ver dus... :P Die kleine messing dingetjes hebben een hoop tijd gekost... :weirdo:
Nadat dit deel van het kanon af was had ik volgend de beschrijving aan de aanhanger moeten beginnen. Aangezien ik nog niet zeker weet of ik die ga gebruiken heb ik maar besloten om die voor nu aan de kant te leggen en met het schietijzer zelf verder te gaan.
Afbeelding
Nu zien jullie op de sprue van het kanon de onderdelen 2, 3 en 4... ...hieronder zien jullie waar dat voor is:
Afbeelding
In mijn ogen een meerwaarde van nul komma niets, maar ach, ik ben dan ook geen plofpijpbouwer. :panic:
Oh, en die holle mondingsrem waar ze zo trots op zijn bij Dragon? Tja:
Afbeelding
Dat hadden we zelf maar even vergroot.
Nu kan je kiezen in welke stand je het kanon plaatst, en ik zat te denken om het kanon òf op 0° te zetten, òf 60°. Welke het gaat worden weet ik nog niet.
Maar verder met de blaffert zelf, dat ging gelukkig een stuk sneller en al snel hadden we dit in elkaar geplakt:
Afbeelding
En ja, de twee puntjes boven de ringen gaan we nog aanpakken. ;)

Dan hebben we ook nog een schild voor de richter:
Afbeelding
Het schild voor de richter bestaat uit 3 delen, en word bij elkaar gehouden door 4 scharnieren, en wat denk je wat er gebeurde toen ik één van die scharniertjes van het raamwerk los wou snijden? "Ploeng!" ...inderdaad...foetsie... :roll: MAAR! Zoals jullie bij de foto van de FlaK 38 kunnen zien werd dat schild niet altijd gebruikt, dus misschien laat ik hem wel weg. :P

Als laatst heb ik de rechter constructie voor het kanon in elkaar geplakt:
Afbeelding
Ik plak tegenwoordig ook met aceton, en ik moet zeggen, het heeft de voordelen van secondelijm, en gewone modelbouwlijm. De delen smelten echt aan elkaar, maar binnen een paar tellen is de verbinding 'droog'. Een aanrader! :ok:

En als laatste moet ik Dragon één ding nageven, als je bezig bent heb je na een tijdje een hele zooi van deze dingetjes:
Afbeelding
Maar pinmarks zijn er nauwelijks (kan Trumpy nog wat van leren). :)

Wel, dat was het voor nu.
Meer volgt spoedig.

Danny

Junkers Ju 390C 'Amerika Bomber'

Laatst bijgewerkt door Juggernaut op wo 1. aug 2012, 14:39, in totaal 2 keer bewerkt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: [WIP] 2cm FlaK 38 mit oanhangert (Dragon 1/35)
BerichtGeplaatst: za 2. jun 2012, 00:36 

Plaatjes gefixt, werkten niet...

Danny

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 2. jun 2012, 00:38 

seht ja gut aus...

"If you're offended by any word, in any language, it's probably because your parents were unfit to raise a child"

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 2. jun 2012, 12:54 

Goed bezig Danny :) Interessant verhaaltje ook, wist eigenlijk niets van deze geschutjes af. Goed dat je de lasnaadjes op het onderstel niet voor gietnaadjes hebt aangezien :ok:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 2. jun 2012, 21:41 

Mooie leerzame intro, en goed bezig! Best nog een berg plastic voor zo'n klein ding!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 3. jun 2012, 15:39 

Bedankt mannen! :ok:

@ Han: Ik kan me herinneren dat iemand die naadjes had weggeschuurd op zijn FlaK (weet niet meer wie) en dat 'ie daar commentaar op kreeg. :titter:
Bovendien vond ik de naadjes wat onregelmatig voor gietnaadjes. :)

@ Jeroen, het is heel raar, het gekke ding heeft meer onderdelen dan menig 1/35 tank, als je niest is 'tie weg...
Ik weet niet waarom, maar ik heb de grootste lol met de bouw. :lol: 'k vind dat prutsen op de vierkante millimeter wel leuk. :cheesygrin:

Dat gezegd hebbende heb ik weer wat vooruitgang geboekt. Gisteravond heb ik onder andere de linker constructie voor het kanon (geen idee wat de officiele naam is) in elkaar gevrot en de plaatstalen schilden (zovel op het model als in het echt) zijn ook klaar om gemonteerd te worden.
En! Kennen jullie deze nog?
Citaat:
Afbeelding
Het schild voor de richter bestaat uit 3 delen, en word bij elkaar gehouden door 4 scharnieren, en wat denk je wat er gebeurde toen ik één van die scharniertjes van het raamwerk los wou snijden? "Ploeng!" ...inderdaad...foetsie... MAAR! Zoals jullie bij de foto van de FlaK 38 kunnen zien werd dat schild niet altijd gebruikt, dus misschien laat ik hem wel weg. :P

Wel, ik heb het 4de scharniertje weer teruggevonden, dus ik kan dat schild gewoon gebruiken. :)
Afbeelding
Eens kijken hoe ik die CA vlekken weg kan krijgen, met aceton toch?

De grote schilden:
Afbeelding
't was nog een rotklus om de kleine plaatjes goed haaks op de schilden te krijgen, maar ze zitten...

En als we de boel als dryfit in elkaar gooien (op de schilden na), wat krijgen we dan?
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En ik heb nog even na zitten denken over hoe ik de boel zou gaan spuiten en verweren.
Nu lijkt me het beste om dit in subassemblages te doen, omdat dit gebakkie een hoop kleine 'nooks and crannies' heeft. Onderstaande foto laat zien in welke subassemblages ik de boel wou onderverdelen:
Afbeelding
Dus, even op een rijtje:
-Linker frame
-Rechter frame (al zou ik die 2 misschien wel aan elkaar kunnen plakken voordat ik ga spuiten)
-Frame voor het kanon
-Kanon zelf
-Draaiplatform
Uiteraard komen er hier en daar nog diverse componenten op en tegen de tijd dat ik aan het spuiten toe ben kijk ik wel of dit idee nog practisch is.

Nu mag ik eerst gaan bedenken welke elevatie ik het kanon ga geven.

Danny

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 3. jun 2012, 18:34 

Danny,

vraag 1: heb je de onderdelen met je tanden van de sprues getrokken ?
vraag 2: is je schuurpapier op ?

Werkelijk elk onderdeel op de foto's heeft nog aandacht nodig: gietnaden (en dan bedoel ik zeker niet de lasnaden), pinmarks, lelijke plekjes, etc., etc.... Ik heb even de moeite genomen om één foto kritisch te bekijken. Doodzonde als je dit model nu al spuitklaar verklaart, want er zit nog 2 dagen 'opkuiswerk' in. Iets met haastige spoed :roll:

Gr. Peet

Afbeelding

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 3. jun 2012, 19:03 

Drammie schreef:
Danny,

vraag 1: heb je de onderdelen met je tanden van de sprues getrokken ?

Klopt, kon m'n tang niet vinden. :?

Drammie schreef:
vraag 2: is je schuurpapier op ?

Ik heb geen papier in m'n schuur... ik heb nieteens een schuur, ik moet het met een berging doen... :roll:

Drammie schreef:
Werkelijk elk onderdeel op de foto's heeft nog aandacht nodig: gietnaden (en dan bedoel ik zeker niet de lasnaden), pinmarks, lelijke plekjes, etc., etc.... Ik heb even de moeite genomen om één foto kritisch te bekijken. Doodzonde als je dit model nu al spuitklaar verklaart, want er zit nog 2 dagen 'opkuiswerk' in. Iets met haastige spoed :roll:

Gr. Peet

Afbeelding

Waar staat dan dat 'ie al spuitklaar is? ;) Oh, enne... je bent een plekje vergeten op de steun van de rugleuning. :titter:
Ik weet dat er nog een hoop kleine plekjes zijn die opgeschoond moeten worden, maar je gaat me toch niet vertellen dat je dacht dat ik dat zou vergeten?
Ik zit me trouwens af te vragen hoe ik die plekjes bij de lasnaden goed kan bijwerken zonder de naden te vernielen...

Danny

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 3. jun 2012, 19:16 

Ik kon het me ook al niet zo heel goed voorstellen eerlijk gezegd, maar door de foto van de spuitklare sub onderdelen dacht ik echt even dat je hem in de 6e versnelling had gezet en dat ben ik van jou idd niet gewend.

Die stukjes bij de lasnaden zou ik gewoon weghalen en dan de naad herstellen: twee strookjes tape en de dikte van de naad vrijhouden, beetje plamuur ertussen en met 'n mesje of 'n tandenstoker even de structuur aanbrengen. Uit laten harden, met 'n mesje even langs het tae dat je niet al het plamuur wegtrekt, tape eraf en klaar is Danny ;)

Misschien 'n klein beetje contacta door de plamuur voor de hechting !

Succes
Peet

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 3. jun 2012, 19:17 

Woonplaats: Den Haag, Zuid-Holland, Nederland, Europa, Aarde, Melkweg, Universum
Dat laatste, gewoon krabben met een mes.
Gaat prima.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 1 van 6   [ 56 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende