Plakkers, Inc! - The Forum!
http://www.plakkers-inc.nl/

[DONE] Roden 1/48: Fokker D.VII, Lt.W.Leusch, Jasta 19
http://www.plakkers-inc.nl/viewtopic.php?f=45&t=2506
Pagina 1 van 7

Auteur:  Grover [ za 12. apr 2014, 17:43 ]
Berichttitel:  [DONE] Roden 1/48: Fokker D.VII, Lt.W.Leusch, Jasta 19

Nu de CL-415 nagenoeg af is is het hoog tijd om mijn bijdrage aan de groepsbouw Hurdegaryp 2014 "De Grote oorlog" te lanceren. De bouw is nog niet echt begonnen echter het verzamelen en de intoductie tekst voor Plakkers stond al geruime tijd klaar. Dusch...Ctrl-C Ctrl-V en lezen maar.

Roden 1/48: Fokker D.VII, Lt.W.Leusch, Jasta 19.
Afbeelding

Fokker D.VII
De Fokker D.VII wordt algemeen beschouwd als de beste “fighter” uit WW1. Het was, (net als de Messerschmitt Me 262 in WW2) Duitslands laatste hoop op het beslechten van de oorlog in hun voordeel. Toen de oorlog in November 1918 eindigde waren er 775 toestellen in gebruik.
De reputatie van de Fokker D.VII blijk wel uit het feit dat, in het overgave verdrag van Versailles het toestel specifiek werd genoemd. Het moest worden overhandigt aan de geallieerden. Ruim 140 exemplaren zijn overgebracht naar de Verenigde staten. Antony Fokker smokkelde een groot aantal onvoltooide toestellen per trein naar het neutrale Amsterdam voor zijn nieuwe fabriek.
De D.VII werd na WW1 nog door veel landen gebruikt. Zelfs nog in 1929 werden nieuwe machines gebouwd voor de Zwitserse luchtmacht.

De ontwikkeling van de D.VII begon eind 1917 als prototype V11. Modificaties aan romp en staart werden nog snel uitgevoerd. Na beoordeling door Manfred von Richthoven zelf won de elegante en sterke Fokker D.VII de competitie en kreeg opdracht voor serieproductie.
Vanwege capaciteitsproblemen bij Fokker werden de concurrenten Albatros en AEG verplicht de D.VII te gaan meebouwen onder licentie. De oorlog liep echter op zijn eind en echt grote aantallen zijn nooit gebouwd.

Vanaf april 1918 verscheen de D.VII boven het Europese slagveld. Het bleek al snel superieur aan zijn tegenstanders, (de Sopwitch Camel en de Spad XIII) te zijn.
De sterke punten: het kunnen duiken zonder schade, (!?!). Klimmen onder grote aanvalshoeken en de zachte overtrek eigenschappen. Het ontbreken van “wing rigging”, (bekabeling tussen de vleugels) reduceerde de luchtweerstand aanzienlijk.
De nadelen van de D.VII waren: de hitte van de motor, (die spontaan munitie liet ontbranden), lekkages van brandstoftanks op naden en de kwetsbare vleugelribben van de bovenste vleugel.
Er zijn drie typen 6-cilinder vloeistof gekoelde lijnmotoren gebruikt. Een Mercedes D.III van 160 pk. Een Mercedes D.IIIa van 175 pk en een BMW IIIa van 185 pk. De topsnelheid was 186- 202 km/h.
In het najaar van 1918 waren meer dan veertig “jagdstaffeln” uitgerust met Fokker D.VII’s. Vliegers roemden de kwaliteiten. Men zei dat een middelmatig vlieger goed en een goede vlieger uitmuntend presteerde in de D.VII.

Jagdgeschwader Nr.2: Jagdstaffels 12, 13, 15 en 19.
De Duitse jagdgeswaders (Nr’s 1,2,3 en later Nr.4) waren kleurrijk uitgedost. Op 2 februari 1918 werd jagdgeswader Nr.2, bestaande uit vier JAgdSTAffels, (Jasta, 12, 13, 15 en 19), onder bevel van Hptm. adolf Ritter von Tutschek opgericht.
Dit jagdgeschwader had één specifieke taak: het veroveren én behouden van het luchtoverwicht boven het slagveld. De toestellen van Jagdgeswader Nr.2 hadden een blauwe romp. De jagdstaffels van jagdgeswader Nr.2 waren herkenbaar aan de kleur van hun neus. Jasta 12 wit, Jasta 13 groen, Jasta 15 rood en Jasta 19 geel.

Wilhelm Leusch, bevelvoerder Jasta 19, oktober-november 1918
Na de dood van Lt. Oliver von Beaulieu-Marconnay, (door vriendelijk vuur) kreeg luitenant Wilhelm Leusch in oktober 1918 het bevel over Jasta 19.
Jagdstaffel 19 was gestationeerd op een vliegbasis nabij Trier. Daar verpersoonlijkte hij zijn toestel met een spuwende draak. De draak was een kopie van een advertentie van een metaal gietbedrijf Unterberg & Helme.
Afbeelding
Wilhelm Leusch leide Jasta 19 tot het einde van WW1. Hij behaalde 5 luchtoverwinningen waarvan drie in de laatste weken van de oorlog met een D.VII.
Detail: zijn zesde overwinning op een Spad is, als gevolg van de chaos in de laatste dagen van de oorlog nooit officieel bevestigd.
Willhelm Leusch overleefde de oorlog om in 1921 op 29 jarige leeftijd te verongelukken met een zweefvliegtuig.

Roden 1/48 Fokker D.VII & Lifelike Decals set 48-012
De keuze voor de 1/48 Roden Fokker D.VII is toevallig. Op zoek naar een geschikte kit voor het thema 14-18 liep ik op de afgelopen IPMS beurs in Sneek tegen deze kit aan. De keuze voor het kleurige blauw-geel is bewust voor het ESM thema in oktober. Daarom is set 48-012 Fokker D.VII Part 1 van Lifelike Decals aangeschaft. Er zijn vier kleurige varianten: Lt. E. Koch Jasta 32b, Lt. Franz Buchner Jasta 13, een onbekende piloot van een Jasta 16b en mijn keuze, vanwege de mooie draak Wilhelm Leusch, bevelvoerder van Jasta 19.
Afbeelding

Opvallend, er is geen lozenge aanwezig in het setje. We zijn hiervoor aangewezen op de lozenge decals uit de Roden kit zelf. Overigs zijn de drie versies, (2x Jasta 40 en 1x Jasta 34b) van de kit ook aantrekkelijk, echter minder kleurrijk.
Afbeelding

Afbeelding

De plastic onderdelen, (een verademing na al dat Heller geel en wit) zien er goed uit. Scherp gegoten, mooie details en geen flash. Blijkbaar is er keuze uit meerder props en motoren. Prima indruk geeft deze Roden kit. Appeltje-eitje deze keer, (hoop ik).
Afbeelding

Afbeelding

Zo.. tot zover het typewerk, we gaan plakken!
Wordt vervolgd.

Auteur:  Tsjopper Bob [ za 12. apr 2014, 22:28 ]
Berichttitel:  Re: [WIP] Roden 1/48: Fokker D.VII, Lt.W.Leusch, Jasta 19

Intro en sprues zien er veelbelovend uit. Een D-VII was de eerste Fokker die ik ook heb gebouwd. Succes.

René

Auteur:  jeroen_R90S [ za 12. apr 2014, 22:43 ]
Berichttitel:  Re: [WIP] Roden 1/48: Fokker D.VII, Lt.W.Leusch, Jasta 19

Mooi onderwerp, en ook een mooie uitgebreide intro! :)

Maarre, Roden en appel-ei in één zin gaat bij mij in elk geval niet samen! Nu hebben we wel gezien dat je de lastigere kits ook niet uit de weg gaat, maar als deze net zo in elkaar gaat als zijn 1/72 broertje....
Probeer ook de (lozenge) decals van te voren even. Ik heb Roden kits gehad waarbij deze uit elkaar vielen of niet bleven plakken. (of allebei :roll: )

Nu weet ik niet hoe historisch correct je wilt bouwen, maar volgens het de sheet is de kist van Leusch een door OAW gebouwde Fokker, die in sommige aspecten (koelsleuven, neus en zo nog wat dingen) verschilde van de door Albatros gebouwde Fokker D.VIIs.
Grappig trouwens, die kist die op je box-art staat heb ik in 1/72 gebouwd. Vond ik ook (nog steeds) een mooi schema.

Groeten en succes!

Jeroen

Auteur:  Mr.Vdh [ zo 13. apr 2014, 23:25 ]
Berichttitel:  Re: [WIP] Roden 1/48: Fokker D.VII, Lt.W.Leusch, Jasta 19

Ooh, dit wordt dus je nieuwe project. :titter:

Ik blijf het toch altijd erg mooie vliegtuigen vinden, die van de Duitsers uit de Eerste Wereld Oorlog. Vooral vanwege de prachtige kleurenschema's die je er op terug ziet.

Succes met deze,



Dj.

Auteur:  Grover [ wo 16. apr 2014, 19:51 ]
Berichttitel:  Re: [WIP] Roden 1/48: Fokker D.VII, Lt.W.Leusch, Jasta 19

jeroen_R90S schreef:
Maarre, Roden en appel-ei in één zin gaat bij mij in elk geval niet samen!
Enne... dat heb ik dan weer :roll:

jeroen_R90S schreef:
Nu weet ik niet hoe historisch correct je wilt bouwen, maar volgens het de sheet is de kist van Leusch een door OAW gebouwde Fokker, die in sommige aspecten (koelsleuven, neus en zo nog wat dingen) verschilde van de door Albatros gebouwde Fokker D.VIIs.
Bedankt voor die aanwijzingen.
Na de aanschaf had ik mij ingelezen over de D.VII. O.A.W staat voor "Ostdeutsche Albatros Werke" een dochteronderneming van Albatros. Blijkbaar verschillend van Rodens kitversie "Albatros late"

De louvres op onderstaande afbeeldingen:de Roden Albatros Kit en het O.A.W. toestel van Wilhelm Leusch, (tekening van de decalsheet).
Afbeelding
Afbeelding

Wellicht wil iemand mij wegwijs maken in de koellouvres per fabrikant. Want onderstaande informatie is weer anders. :sick:
Afbeelding
Afbeelding

Daarnaast is er keuze uit drie verschillende wielkappen. De laatste komt overeen met de tekening van de decalsheet.
Afbeelding

En is er keuze uit drie soorten vleugels van de wielas. Maar welke ?
Afbeelding

m.v.g.
Rudie

Auteur:  jeroen_R90S [ wo 16. apr 2014, 20:06 ]
Berichttitel:  Re: [WIP] Roden 1/48: Fokker D.VII, Lt.W.Leusch, Jasta 19

Hoi Rudie,

Kijk eens bij Wingnut Wings, daar zit toevalligerwijs ook de kist van Leusch in de decalopties. Als je de instructies bekijkt kun je zien welke louvres je zou moeten gebruiken, en ook welke wielen e.d. Voor een OAW kist heb je denk ik de middelste van die wielvleugels nodig, de rechter is denk ik van de Albatros-versie.
De verschillen zitten niet alleen daar in, maar ook in b.v. de vorm en soort van de radiator, kappen om de motor (de Albatros versie die jij hebt heeft b.v. een a-symmetrische radiator en een Mercedes motor) en zelfs kleine dingetjes als die handvatten onder achter de romp die alleen bij de OAW versie omhoog wijzen. De OAW versie uit je zijaanzichtjes staan bekend als de mid-productie versie, met allemaal kleine louvres die uniek zijn voor de OAW kisten uit een bepaalde reeks. Over het algemeen geldt: hoe later de kist, hoe dikker de radiator, en hoe meer en grotere louvres er op de neus zitten!
http://www.wingnutwings.com/ww/productd ... 3080&cat=3
WnW heeft zijn historisch onderzoek over het algemeen goed voor elkaar, dus ik zou hun instructie als voorbeeld nemen bij het aanpassen van je model als je dat wilt. En mensen maar denken dat Messerschmitt 109s of Spitfires veel detailverschillen hebben! :)

Probeer ook eens ergens de Fokker D.VII anthology te pakken te krijgen, daar staan ook veel verschillen en details in beschreven. (is her en der ook digitaal wel te vinden...)

Groeten Jeroen

Auteur:  Tsjopper Bob [ do 17. apr 2014, 00:08 ]
Berichttitel:  Re: [WIP] Roden 1/48: Fokker D.VII, Lt.W.Leusch, Jasta 19

Oef, dat is wel heel specifiek. Zo ver gingen mijn gedachten nog niet. Moge 'wijsheid' je steunen, ik kan het in dit geval niet.

René

Auteur:  Grover [ zo 20. apr 2014, 23:36 ]
Berichttitel:  Re: [WIP] Roden 1/48: Fokker D.VII, Lt.W.Leusch, Jasta 19

Jeroen, bedankt voor je tips. :ok:
Met name de bouwinstructie van Wingnut Wings en hun super gedetailleerde informatie over het type O.A.W is zeer bruikbaar. Zelfs foto’s van Leusch en zijn kist zijn aanwezig.

Hieronder een tekening afkomstig van de Wingnut instructie met de verschillende O.A.W-build motor beplating-koelsleuven. Versie D, (geel) is van het toestel van Wilhelm. Afbeelding


Citaat:
Over het algemeen geldt: hoe later de kist, hoe dikker de radiator, en hoe meer en grotere louvres er op de neus zitten!
Ja jullie kennen me al een beetje. En dusch.. na een dagje freubelen met styreen:

Ziehier een "O.A.W late production versie" motorplaat. De foute kitversie boven, de "homebuild" onder.
Afbeelding

Ook zichtbaar het werk aan het uitdiepen van de contouren van het buizenframe, (van cockpit tot motorbeplating) .
Dit n.a.v. foto's waarop de bespanning van doek over het buizenframe duidelijk zichtbaar is. De kit was saai vormgegeven.
Vergelijk maar eens met het nog maagdelijke plastic van de rchterzijde, (rechtsboven).

De gebruiksaanwijzing van Roden, (onder) is niet echt duidelijk. De EDUARD instructie, (boven) geeft meer duidelijkheid over de juiste plaats van de plastic motor onderdelen.
Afbeelding
Blijkbaar is het verschil tussen een Mercedes D.IIIa en BMW D.IIIa de onderdelen B14 - B13 aldus Eduard.

Aangezien de motor achter de beplating verdwijnt laat ik die voor wat het is.
Afbeelding

Word vervolgd.

Auteur:  Tsjopper Bob [ ma 21. apr 2014, 13:47 ]
Berichttitel:  Re: [WIP] Roden 1/48: Fokker D.VII, Lt.W.Leusch, Jasta 19

Zonde om die mooie motor te verstoppen. Kun je niet wat panelen open zetten? Je bent toch ook al het plaatwerk zelf aan het maken, dan kan een opengeklapt paneeltje er ook wel bij. Zo creëer je spannende inkijkjes.

René

Auteur:  jeroen_R90S [ wo 25. jun 2014, 20:07 ]
Berichttitel:  Re: [WIP] Roden 1/48: Fokker D.VII, Lt.W.Leusch, Jasta 19

Die zijplaat is erg mooi geworden! :)

Hoe heb je die koelsleuven gemaakt? Ik heb nog zo'n 1/72 Fokker liggen die net-niet uit de doos te maken is... daar moeten er ook nog wat gemaakt worden. Ben wel benieuwd!

Pagina 1 van 7 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/