Verander lettergrootte

Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 1 van 7   [ 63 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: [DONE]Academy 1/48, Kapitein Benjamins Lockheed T-33a TR-25
BerichtGeplaatst: vr 25. jul 2014, 23:12 

Academy 1/48, Kapitein Benjamins Lockheed T-33a TR-25
Afbeelding

Deze AcademyT-33a kit had ik meegenomen op vakantie. Dit na aanleiding van de oproep van Gerald Tebes, (122sqn) die bezig is met de oprichting van een ere galerij.
viewtopic.php?f=25&t=2564
Een galerij ter ere van 2 oud commandanten van zijn 122 sqn.
Met o.a. een vitrine gevuld met vliegtuigmodellen van de toestellen waarmee G.A. Deibel en P.A.C. Benjamins hebben gevlogen.
Een nobel initiatief.
Daarom help ik graag mee. Met de bouw van een KLu T-33a model met registratie TR-25. Een model van het toestel waar Kapitein Benjamins mee heeft gevlogen.
Afbeelding

T-33a:
De Lockheed T-33a, (T-bird) is een tweepersoons straaltrainer ontwikkeld uit de P-80 straaljager. De stap van propeller vlieger naar straaljagerpiloot was te groot. Met de T-33 werd de conversie training uitgevoerd.
De romp van het P-80 ontwerp werd verlengt zodat er plaats kwam voor een tweede vlieger. Extra ruimte voor brandstof kwam er middels de karakteristieke vleugeltiptanks. Ook kenmerkend was de uit een stuk bestaande cockpitkap. De eerste vluchten toonden aan dat de vliegeigenschappen overeenkwam met de eenpersoons P-80 en dat verrassend genoeg de snelheid iets hoger lag. Tussen 1949–1959 zijn er zo’n 7000 toestellen gebouwd.

KLu:
In het kader van MDAP, (Mutual Defense Assistance Programme) kreeg de Nederlandse Luchtmacht ook de T-33a.
In eerste instantie 41 stuks. Bij aankomst waren de toestellen nog in Amerikaanse kleuren. Vanaf 1953 werd een eigen Klu registratie met de letters TR met de cijfers 1 t/m 41 gevoerd. Ingedeeld op vliegbasis Volkel bij “jachtvliegschool 11” tbv de conversie naar F-84G. Later werd dit het 313 sqn. In 1959 werd de TR registratie vervangen door de vliegregistratie M. Het volgnummer veranderde niet.

Vanaf 1960 werd er met de Belgen samengewerkt t.a.v. de vliegeropleiding. Zes toestellen werden van de Belgen geleend en in een Klu jasje gestoken, (M-42 t/m M-47). Na 150 uur op de Belgische Fouga Magister ging de klas naar Woensdrecht voor het vervolg op de T-33.
In 1964 verzamelde de USAF een groot aantal “overtollige”T-birds. En daaruit werden nog 11 toestellen extra gekocht, (M-48 t/m M-58). Later zijn er nog vijf, niet vliegwaardige toestellen gekocht tbv reserve onderdelen. In 1966 leende de Klu nog eens 2 T-33’s van de Belgen , (M-59 & M-60).
In de periode 1971-1972 zijn de toestellen vervangen door de Northrop NF-5B.
Daarnaast heeft de Klu ook 3 fotoverkenners, (RT-33) in gebruik gehad.

De Kit:
Het plastic ziet er op het eerste gezicht goed uit. D.w.z mooie paneellijnen, klinknagels, een enkel opliggend paneellijn en hier en daar zelfs een verhoogde beplating. Stoer oppervlak dus. Dit beloofd wat.
Afbeelding

De uit één stuk bestaande cockpitkap en het windscreen
Afbeelding

Duidelijke instructies met kit decals van Cartograf
Afbeelding

Flevo Decals:
Toevallig zit er in het setje "FD48-005 Royal Netherlands Air Force Jet Trainers" van Flevo Decals een mogelijkheid om de TR-25 uitvoering te bouwen. Het setje had ik nog.
http://www.flevodecals.net/images/sheet ... 8005n.html
Inmiddels is de kwaliteit van deze leverancier wel bewezen. Alle vertouwen in dit materiaal dus.
Wel heb ik t.z.t weer een nieuw setje nodig voor een eigen T-33a.
Afbeelding

Bouw:
Ergens in Normandië Frankrijk:
En wat doe je dan als het buiten 16 graden is, (in Nederland 26)? Dan richt je een werkplekje in, in de caravan. Met goed licht vanuit het dakluik best te doen. Het plastic doosje is gevuld met alleen het hoognodige basis kampeer modeller uitrusting.
Afbeelding

Met èèn potje grijs, wit en zwarte verf kan je, (aldus de titel van een bepaald boek) wel 100 tinten grijs maken.
Afbeelding

De wijzers op het instrumentenpaneel dienden geverfd te worden. Er zijn geen decals aanwezig. Bezijden's de eerder genoemde Revell aqua kleuren is er waterverf, (snel nog aangeschaft bij de Carrefour) gebruik. Daarna is het oppervlak geseald met satin lak van Vallejo.
Afbeelding

De schietstoelen verf ik later thuis. In een gesloten romp kunnen ze achteraf nog geplaatst worden. Jammer van de uitdrukpunten op de seats. Bovendien kunnen ze nog wel een upgrade gebruiken afgaand op de referentiefoto's.
Afbeelding

Hmm.. een voorteken? Matige passing van een scheidingsschot in de luchtinlaat. De kier heb ik na de foto dicht geplamuurd.
Excuus voor deze wazige foto. Maar dit wou ik jullie niet onthouden.
Afbeelding

Even was er verwondering over dat ovalen gat in de neus. Maar dat werd al snel duidelijk. Er is keuze voor kanonnen in de neus. Voor de KLu versie gebruiken we ze niet.
Afbeelding

Op de foto is met hulp van saté-prikkers de wheelbay en cockpit op hun plaats gefixeerd.
Vergeet niet het toevoegen van extra gewicht in de neus, (8 gram volgens de instructie) om een staartzitter later te voorkomen. Ik heb een bout gevuld met moeren in de neus geplakt.

Afbeelding

Het voorteken komt jammerlijk uit.
Ondanks het mooie plastic blijkt de passing van de onderdelen gewoon slecht te zijn. Zeker voor een 1/48 -er. Een snelle blik op de aantrekkelijke doos vermeld "special edition" en "for age 14 and up". Ok, ouder dan 14 dat zit wel goed. Maar is dit mogelijk een shortrun kit? Ik zal het thuis op internet nakijken.
In ieder geval is er bij de ontwikkeling van de kit te weinig aandacht besteed aan de passing van de onderdelen volgens mij. De passing van de cockpit interieur blijkt niet helemaal symmetrisch. Een forse kier aan bakboordzijde tussen romp en instrumenten paneel. Jammer en helaas een reden om de canopy niet in geopende positie te bouwen.
Afbeelding

De helften passen op zich goed. Over de lengte van de romp dan. Want daar bleef weinig naad aanwezig.
Maar een nieuw onvolkomenheid kwam hier aan het licht. De horizontale lijnen bij het vooraanzicht verspringen een kleine millimeter. Een belangrijk zichtpunt voor later. Want die lijn vormt straks de scheiding van het zwarte paneel op de neus. De pin-gat verbinding in het plastic heb ik weggeknipt om een verbeterde uitlijning te bewerkstelligen. Dit hielp maar gedeeltelijk.
Afbeelding

Vleugels/romp:
Het paste allemaal, (weer) net niet.
Uitoefenen van druk gaf een beter resultaat. Echter meteen negatief effect op de uitlijning van de vleugels. Het heeft ff geduurd voor ik er achter kwam wat de oorzaak was.
Namelijk de wheelbay, (geel gearceerd) welke in stap 4 in de vleugel was gelijmd blijkt nu een obstakel te vormen bij de verbinding tussen romp en vleugel. Het ding past niet in de romp. Het afschrapen van plastic materiaal uit de binnenzijde van de romp bleek verbetering te geven.
Afbeelding

De verbinding van de vleugel met romp heb ik in twee fase's gedaan.
Want ofwel de verbinding van de vleugel aan onderzijde was gelijk met romp en de bovenzijde weer niet. Of andersom, de bovenzijde was gelijk en de onderzijde dus niet.
Fase één, alleen lijm op de onderzijde van de romp. Uitlijnen sate prikker ertussen en laten uitharden.
Afbeelding

Fase twee, lijm op de bovenzijde tussen de vleugelwortels en uitlijnen met Tamiya tape.
Afbeelding

Druk uitoefenen met wasknijper voor uitharden in juiste positie.
Afbeelding

Nee geen crash. De staartvleugels zijn net gelijmd en totdat de lijm droog is dient het struikje als houder.
Afbeelding

Gelukkig had ik plamuur bij me. Twee soorten zelfs. "Masilla Plastica 401" van Vallejo is handig voor dit soort plaatsen als in de luchthapper. aanbrengen en met een nat wattenstaafje gladstrijken voordat het goedje opdroogt.
Afbeelding

Het resultaat van de rechter inlaat na behandeling met het Vallejo goedje. De rompnaad is van Tamiya plamuur voorzien. Makkelijk te schuren als het hard is geworden. Het goedje van Vallejo blijft enigzins elastisch en het is daarom niet verstandig om te schuren. De witte vulling op de zijkant van de rechterneus is een foutje van mij. De temperatuur was inmiddels hoger en het zonetje feller. Plastic smelt bij aanraking met warme metalen.
Afbeelding

"aandachtspuntjes" voorzien van witte Tamiya plamuur. Vallejo in het neuslandingsgestel.
Afbeelding

Het model tot nu toe. In het Franse zonnetje.
Afbeelding
Afbeelding

De karakteristieke vleugeltiptanks lijken enorm groot.
Afbeelding

Wordt vervolgd.

Laatst bijgewerkt door Grover op zo 26. okt 2014, 21:01, in totaal 2 keer bewerkt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: [WIP]Academy 1/48, Kapitein Benjamins Lockheed T-33a TR-
BerichtGeplaatst: za 26. jul 2014, 12:14 

Ziet er goed uit, mooi toestel ook!

Succes,

Dj.

- Bushmaster - 1/72 Scratch Build

Afgerond:
- Death Waits in the Dark' ~ Diorama

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 26. jul 2014, 16:28 

Goed bezig hoor, mijn vrouw dit topic maar eens even laten lezen.....modelbouw op vakantie :ok:

Dave

Einstein

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 26. jul 2014, 16:38 

je bent lekker bezig Rudie! Bjorn zei al dat dit een kit is, met het nodige werk, en dat blijkt wel weer! In ieder geval iets waar je je ei wel in kwijt kan geloof ik he :)

Cheers,
Niels

"Oneindig uw woede, uw wijsheid is groot, schenk ons de zege, de vijand de dood
Geen angst om te sterven, uw volk onbevreesd, de wereld zal weten dat Wodan heerst"

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 12. aug 2014, 23:21 

Niels schreef:
je bent lekker bezig Rudie! Bjorn zei al dat dit een kit is, met het nodige werk, en dat blijkt wel weer! In ieder geval iets waar je je ei wel in kwijt kan geloof ik he :)

Cheers,
Niels

Toch blijf ik Academy een ondergewaardeerd merk vinden hoor, want de basis is prachtig om er wat moois van te maken. Ook hier zijn her en der wat aanpassingen nodig om het geheel mooi uit te lijnen, maar de basis details zijn prachtig om mee te werken.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 12. aug 2014, 23:50 

Academy heeft zo z'n plussen en z'n minnen. De wat oudere kits, zoals deze T-33, en ook de Hunter, vergen wat meer werk, nieuwere kits, zoals bijvoorbeeld de 1/32 F-16 vallen bijna in elkaar. Maar goed, zo heeft ieder merk dat, maar dat is een hele andere discussie, en niet iets om hier te voeren nu :)

Geen angst om te sterven, uw volk onbevreesd, de wereld zal weten dat Wodan heerst"

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 13. aug 2014, 17:53 

Wordt volgens mij wel weer een leuk vliegtuig. Altijd leuk om een Nederlander te zien groeien. Ook leuk dat de basis in Normandië gelegd is, zijn we in onze vakantie ook even geweest.

Academy ben ik ook van gecharmeerd. Tot nu toe in mijn ogen de beste kit voor een 1:72 Apache (A-versie dan). De juiste 'D' is er niet in 1:72, dus met aftermarket ga ik de Academy-kit gebruiken.

René

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 13. aug 2014, 22:19 

Basman schreef:
Toch blijf ik Academy een ondergewaardeerd merk vinden hoor, want de basis is prachtig om er wat moois van te maken. Ook hier zijn her en der wat aanpassingen nodig om het geheel mooi uit te lijnen, maar de basis details zijn prachtig om mee te werken.
Mee eens. De basis is prachtig. Maar dat prachtige oppervlak heeft mij ook op het verkeerde been gezet. Een simpel kitje dacht ik.
Maar al gauw kwamen toch de eerste passing problemen aan het licht.

Citaat:
Goed bezig hoor, mijn vrouw dit topic maar eens even laten lezen.....modelbouw op vakantie
Dave
Lekker onspannend en beter dan een boek!
Maar neem wel een makkelijk kitje mee. Deze was wat minder geschikt.
Kreeg namelijk klachten van mijn kids omdat ze s'morgens wakker werden van schraap- en schuurgeluid.

Zoals Niels al zegt. Deze kit vergt inderdaad wat meer werk.
Ook de instructie is niet altijd juist. een voorbeeld is de knikarm van de twee landingspoten.
Volgens interweb walk around referentie behoren die naar achteren te scharnieren. En niet naar voren. Academy is hierin fout volgens mij.
http://data4.primeportal.net/hangar/rob ... _of_28.jpg

Verder ontbrak er een schuine arm aan de poot. Die heb ik er zelf bijgefreubeld.
En om een lelijke inkijk in de romp te voorkomen is de open ruimte onder de flaps afgedekt met styreen.
Afbeelding

Ook in het kantoor moest er worden bijgeklust om het iets toonbaarder te maken dan Academy had bedacht.
Toegegeven.. het kon nog beter. Met name aan de linkerzijde van het voorste instrumentenpaneel.
Het tweede paneel is wel opgevuld en afgedekt met een horizontaal styreen stripje.
Daarnaast is ook de doorkijk in de romp naar achteren afgedekt met een styreenplaatje.
Afbeelding

De uitlijning van de vleugels romp en wielen blijft moeilijk bij deze kit.
Als de kit in de grondverf zit zal ik proberen de horizontale paneellijn op de neus te verbeteren.
Het model staat hier klaar voor een wasbeurd.
Afbeelding

Kopje onder in een sopje dit om vettigheid en scheurstof te verwijderen.
Afbeelding

Nu laten drogen en binnenkort in de grondverf.
De grondverf laat onvolkomenheden in het oppervlak wel zien.
Afbeelding

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 17. aug 2014, 22:29 

De grondverf liet inderdaad wat imperfecties zien. Belangrijk om in deze fase hier extra aandacht aan te schenken want de uiteindelijke metaal kleur laat dat ook genadeloos zien.
Vandaar een nieuwe plameur en schuurronde.

Het vreemde is dat één van de meest herkenbare paneellijnen mist. De schuine lijn op de neus naar beneden & die vanaf de luchtinlaat naar beneden.
Met behulp van Dymo tape als geleider is een paneellijn ingegraveerd.

Afbeelding

Zenuwenwerk, maar het is netjes gelukt
Afbeelding

De rechterzijde ook
Afbeelding

De paneellijntjes zijn, met name die dwars over de lengte van de romp zo goed mogelijk hersteld.
Afbeelding

Nogmaals een lichte primer behandeling. Dit om het graveerwerk te controleren.
Afbeelding

Als eerste het geel. Daarom is ook de witte primer gebruikt.
Het geel wordt later afgeplakt in de benodigde banen.

Afbeelding

Geel en rood :shock:
(Déjà vu = "iets mee te maken waarvan men tegelijkertijd de indruk heeft het al eerder te hebben meegemaakt")

viewtopic.php?f=8&t=2330&start=60
Afbeelding

Een beetje rode overspray op het geel. Het geel is breder dan nodig gespoten en dat gele daar hebben we hopenlijk niet nodig.
Afbeelding

Vraag over de lijn van het rood over de romp.
Heeft iemand wellicht referentiemateriaal van de TR-25?
Ik zou graag willen weten hoe het rood van het kielvlak over de romp loopt. Wellicht behoord het te zijn zoals ik heb ingetekend.
Dat zou dan betekenen dat het gearceerde vlak ter hoogte van de beschadiging ook geel zou moeten worden.
Afbeelding

Zelfde geld voor de gele banen over de vleugel. Hier ben ik niet 100% zeker van voor de TR-25.
Op advies van Niels heb ik de kleurentekening van Wilko Jonker als referentie gebruikt.
http://kw.jonker.co/index.php?option=co ... =4&lang=nl
Afbeelding

Als iemand uitsluitsel kan geven, graag.
m.v.g.
Rudie

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 17. aug 2014, 23:19 

helaas is er weinig over dit toestel zo bekend, er zijn zelfs geruchten dat de horizontale vlakken ook rood waren, maar dat lijkt mij persoonlijk minder logisch. Ik vermoed zelf dat het rood de paneellijnen enigzins volgde, dus, zeg effe, de lijmnaden van de horizontale vlakken. Zeker weten doe ik dat helaas niet

Cheers,
Niels

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 1 van 7   [ 63 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende