Verander lettergrootte

Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 1 van 4   [ 36 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: [W.I.P] Avro Anson MkI [Classic Airframes - 1/48]
BerichtGeplaatst: zo 31. jan 2016, 00:34 

Avro Anson MkI

De Avro Anson was een tweemotorige, lichte bommenwerper, ontworpen en geproduceerd door de Britse vliegtuigfabrikant Avro. Het toestel was tijdens de Tweede Wereldoorlog in gebruik bij de RAF en de Canadese luchtmacht.

Afbeelding

De Avro Anson werd ontwikkeld uit de Avro 652, een licht passagiersvliegtuig dat vanaf maart 1935 bij Imperial Airways wilde een toestel dat vier passagiers met een kruissnelheid van meer dan 210 km/u in etappes van 680 kilometer kon vervoeren. Het ontwerpteam voor de in de jaren dertig zeer moderne 652 stond onder leiding van Roy Chadwick, die later ook betrokken was bij de Lancaster en de eerste ontwerpen van de Vulcan.
De Avro 652 werd ijlings aangepast om te kunnen voldoen aan een in mei 1934 door het Air Ministry opgestelde specificatie voor een tweemotorig maritiem verkenningsvliegtuig. De Anson verschilde van zijn civiele voorganger doordat hij andere motoren en rechthoekige in plaats van ronde raampjes kreeg. Bovendien werd hij bewapend, en wel met een handbediende Armstrong Whitworth geschutskoepel voorzien van 7,7 mm Lewis mitrailleur. Er werden proefvluchten gemaakt waarin de Anson het moest opnemen tegen een militaire versie van De Havilland Dragon Rapide, die op basis van dezelfde RAF-specificatie was gebouwd. De Avro maakte indruk met zijn vliegbereik.
De komst van de Anson betekende voor de RAF een ware doorbraak, want het was de eerste eendekker in operationele dienst en tevens het eerste toestel met een intrekbaar landingsgestel - al was dit nog handbediend. Het prototype maakte in 1935 zijn eerste vlucht, en het No.48 Squadron van Coastal Command, dat vanaf de basis Manston opereerde, werd als eerste met de Anson uitgerust. Van 1936 tot het begin van deTweede Wereldoorlog voerden Ansons bij de voornaamste squadrons van Coastal Command verkenningsvluchten en reddingsmissies uit. Al snel werd het toestel ook geëxporteerd en deed dienst in de luchtmachten van Estland en Finland.
Bij het uitbreken van de oorlog, in september 1939, beschikte de RAF over 760 Mk I's, die in gebruik waren bij tien squadrons van Coastal Command en zestien squadrons van Bomber Command. Daar werden ze na verloop van tijd vervangen door andere types, zoals de Armstrong Whitworth Whitley, de Lockheed Hudson en de Handley Page Hampden.

De Anson speelde destijds een hoofdrol in de verdediging van de Britse eilanden. Op 5 september 1939 voerde een Anson van het No.500 Squadron de eerste aanval van de oorlog op een Duitse onderzeeër uit. In juni 1940 wisten drie Ansons, die boven het Kanaal door negen DuitseMesserschmitt Bf-109's werden belaagd, twee van deze Duitse jagers neer te halen en er eentje te beschadigen. Nadat de 'Faithful Annie', zoals RAF-piloten de Anson liefkozend noemden, zich aldus had bewezen, werd het toestel vooral als lesvliegtuig en licht transportvliegtuig ingezet. Een aantal toestellen bleef echter voor reddingsmissies bij Coastal Command in gebruik.
Vanaf 1939 kregen bijna alle navigatoren, boordschutters en radiotelegrafisten uit het hele Britse rijk hun opleiding aan boord van Ansons. De speciaal voor dit doel gebouwde lesvliegtuigen hadden dubbele bediening, dubbele flaps en een hydraulisch bediend landingsgestel.
Toen in 1952 de productie van de Anson werd beëindigd, waren in Groot-Brittannië ruim 8000 en in Canada 2882 toestellen van dit type gebouwd. Weinig Britse vliegtuigen waren zo lang achtereen in productie geweest. Naast de RAF hadden nog twaalf andere luchtmachten de Anson in gebruik: onder meer de Australische, de Belgische, de Estse, de Finse, de Egyptische, de Nederlandse en de Amerikaanse luchtmacht.
De naoorlogse versies van de Anson werden hoofdzakelijk als transportvliegtuig ingezet. In maart 1956 was de Anson twintig jaar onafgebroken bij de RAF in gebruik geweest. Qua staat van dienst evenaarde hij daarmee de oudere Avro 504 tweedekker. Op 28 juni 1968 werd de Anson officieel door de RAF buiten gebruik gesteld. De laatste zes Ansons werden toen uit de dienst genomen. Het toestel had 32 jaar bij de RAF gevlogen - een record.

In Nieuw Zeeland hebben ze een Anson gerestaureerd tot een volwaardig vliegend vliegtuig.
Afbeelding
Het is de enige vliegwaardige MkI.

Het model,

Het model is van Classic Airframes. Een mix van plastic, resin en PE. Hellaas bestaat Classic Airframes niet meer en dat is jammer, want ze hadden toch hele leuke apparte modellen. Nu is er ook van Special Hobby een Anson 1/48 en die ziet er precies hetzelfde uit als deze.
Het plastic...
Afbeelding

Resin, PE en de rest...
Afbeelding

Afbeelding
Deze versie zit er standaard bij, maar deze ook gevonden;
Afbeelding
Een Anson gevlogen door nederlanders van Squadron 321 tijdens WWII. Hellaas heb ik geen F MW plakkertjes. Aangezien het in beide gevallen dezelfde kleuren hebben, heb ik nog even tijd om de beslissing te nemen.

De bouw

Ja, ik kan natuurlijk wat schoongemaakte resin onderdeeltjes laten zien maar dat schiet niet op. Aangezien er een discussie in de topic van de Lysander begint te komen over deze, alvast maar de intro geklad en het hier neergepleurd...

Reimer

Laatst bijgewerkt door RAM op zo 3. sep 2017, 00:59, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: [W.I.P] Avro Anson MkI [Classic Airframes - 1/48]
BerichtGeplaatst: zo 31. jan 2016, 12:30 

Heel apart toestel. Maar blijkbaar effectief gezien zijn status van dienst tot in de jaren 60!
Het kenmerkende Britse groen/bruin camo jasje doet het altijd goed.

In 1212 heb ik een classic Airframes 1/48 NF-5B gebouwd.
Mijn ervaring,.. een hele kluif nog wel. En daarom zou ik niet zo snel opnieuw een CA kit aanschaffen.
Veel gokwerk in de bouwfase wat ik me herinner. De vorm van de neus was niet correct en is aangepast. Ook de canopy is niet helemaal juist van vorm.
Afbeelding

Het was een bewerkelijke kit en uiteindelijk is het wel goed gekomen. Destijds was een 1/48 NF-5B uniek, (anno nu verdienen Kinetics F-5's toch de voorkeur).
Afbeelding

Dat wil niet zeggen dat de Classic Airframes Anson soortgelijke uitdagingen heeft.
Daarom ben ik benieuwd naar jouw bevinding. Zeker na je Lysander van Eduard.

Suc6!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 31. jan 2016, 13:58 

Classic Airframes kit's staan synoniem voor originaliteit, maar ook voor kit's die niet zomaar in elkaar gaan zonder slag of stoot.

Deze Anson is niks anders, maar toch een prachtig model eens het af is.

Reimer veel succes met deze prachtige kit. :ok:

MVG

Danny

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 31. jan 2016, 17:33 

En gelijk door :ok:
Succes met de Anson, maak iets moois van deze lelijkerd :titter:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 1. feb 2016, 08:35 

Ik ken het merk niet, maar het toestel wel, en ondanks dat ze er toch vrij veel van gemaakt hebben in het verleden, zijn er weinig kitmakers die het toestel in hun portfolio hebben. De enige die er 1:72 voor een normale prijs is bijvoorbeeld, is het stokoude kitje van Airfix. Special Hobby heeft hem ook uitgebracht enige jaren geleden, maar van de grotere bedrijven dus alleen Airfix.
Succes met deze kit.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 2. feb 2016, 23:16 

Dank heren. :ok:

Het is alweer een tijd geleden dat ik met zoveel resin heb gewerkt. Gezien het nogal een gevaarlijk goedje is, althans de stof ervan, maar een mondkapje opgedaan en een brilletje (toch nodig om het goed te kunnen zien :mrgreen: ) Aan de slag met 60 uiters fragiele onderdeeltjes schoonmaken van alle overbodige gietsel. Alles mooi op een papierke gelegd met de nummerkes erbij en even een foto gemaakt, in het geval dat het onverhoopt toch van de werktafel mocht vallen of andere ongemak, dan kunnen we het weer goed terug leggen. :weirdo:

Na drie uurtjes werk, waarom het plaatje hier niet even neerzetten....

Afbeelding

Reimer

Laatst bijgewerkt door RAM op zo 3. sep 2017, 01:01, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 3. feb 2016, 08:21 

Ik heb nog nooit met dat spul gewerkt en ik vind het bepaald niet erg dat ik er nog nooit mee gewerkt heb ook ;)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 3. feb 2016, 14:27 

Weer een mooie Brit :ok: gaaf toestel...hou wel van die niet altijd standaard types (waar ik zelf 80% van in mijn stash heb :oops: ).

Zelf zou ik weleens de Haviland Dragon Rapide willen maken
Afbeelding
...als ik er een kan scoren.
Heb ze wel op mp zien voorbij komen, maar er werd een prijs gevraagd die me te ver ging.

Dit even terzijde

RAM schreef:
Na drie uurtjes werk

Beetje priegelwerk is niet zo erg maar 3 uur :panic: :panic: Jij hebt je best gedaan zeg :titter: .
En nu lekker bouwen.

Cheerz :ok:
Barry

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 7. feb 2016, 22:23 

Ik ben ook geen resin-fan, maar soms is het resultaat wel de moeite waard van het werk! En ik heb ook al gemerkt dat het ene resin setje (Orion) het andere (F-8 neusconversie -ziet er top uit!) zeker niet is. Zo van een afstandje bezien valt dit in de betere categorie!

Die Dragon Rapide heb ik ook nog eens gebouwd, is alleen een van mijn weinige kitjes die het niet gehaald hebben. 1 Van de vleugels zat er scheef op, en de romp was zo zwaar getordeerd uit het rekje gekomen dat die eigenlijk nooit meer netjes recht geworden is.
Als je wel een rechte romp hebt is het prima kitje, dat volgens mij op beurzen etc nog prima te vinden is? (is oorspronkelijk van Heller, maar ik had ook deze Airfix doos)

Succes met de Anson in elk geval! :ok:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 8. feb 2016, 08:18 

Ik heb via Niels voor Barry al een Heller Rapide geregeld, dus dat is in ieder geval een van de eerste serie. Iets met minder flash en andere ellende, alleen mogelijk vergeelde decals.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 1 van 4   [ 36 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende